sâmbătă, 19 noiembrie 2011

Utilizarea mediilor virtuale de învăţare în şcoala românească



Continua interdependenţă a tuturor segmentelor societăţii, ale culturii în dimensiunile ei globale, solicită o viziune inedită asupra modului în care cei ce participă la actul educaţiei se raportează la cunoaştere, o definesc şi o sedimentează. Astfel, mediul virtual, ca formă de manifestare a tehnologiei moderne, începe să ia amploare în şcoala românească, facilitând accesul la informaţie şi comunicarea. Cu toate că el nu este pe deplin asimilat în procesul de învăţământ, are caracter legitim şi, acolo unde este folosit, îşi dezvăluie importanţa.
Lecţiile multimedia AeL au avut un impact major asupra modului în care elevii înţeleg informaţia, mai ales la discciplinele exacte. Acestea au încurajat învăţarea prin descoperire, i-au făcut să înţeleagă mai uşor problemele, i-au antrenat în găsirea de soluţii şi metode de rezolvare a unor situaţii noi, elevii simţindu-se mai motivaţi.
La ora de limba şi literatura rămână, am avut ocazia de a realiza o astfel de lecţie, la comedia "O scrisoare piedută", de I.L.Caragiale, unde, cu ajutorul imaginilor şi al portretelor, elevii au putut reconstitui atmosfera sfârşitului de secol XIX, aşa cum este ea zugrăvită în opera caragialiană. De asemenea, au realizat o legătură între fizionomie şi dominanta caracterologică a personajelor.
Platforma educaţională este un exemplu de mediu virtual de învăţare care oferă avantaje multiple: profesorii pot posta materialele didactice, temele cu cerinţe explicite, termenul limită pentru fiecare tema etc. prin utilizarea platformei se evită aglomerarea sarcinilor profesorului, care are acum posibilitatea să reflecteze mai mult pe marginea unei rezolvări şi să asigure un feed-back potrivit.
Din perspectiva elevului, consider că utilizarea platformei este necesară, deoarece îi asigură elevului timpul de care are nevoie pentru a rezolva tema în linişte, pentru a o documenta. Pe de altă parte, se obişnuieşte cu utilizarea calculatorului, valorificând şi cunoştinţele dobândite la ora de informatică şi TIC. Platforma devine astfel mediul de manifestare a interdisciplinarităţii.
Platforma facilitează comunicarea între elevi, dar şi între elevi şi profesori. Profesorul îşi asumă în totalitate rolul de îndrumător, facilitând învăţarea prin materialele didactice postate, prin diferitele activităţi online care încurajează creativitatea, motivaţia pentru documentare.
Blogul poate deveni mediul virtual de manifestare a creaivităţii elevilor, locul unde ei pot împărtăşi diverse experienţe dobândite în excursii tematice, postând fotografii, scriind impresii de călătorie, eseuri inspirate de ceea ce au admirat. De asemenea, blogul este util la ora de limba şi literatura română, deoarece poate deveni o veritabilă revistă virtuală, pusă la dispoziţia celor care au acces la internet.
Cu toate că mediile virtuale nu au fost pe deplin asimilate în şcoala românească, importanţa acestora este majoră. Ele dezvoltă creativitatea elevilor, aduc o perspectivă nouă asupra învăţării, facilitează comunicarea nu numai în cadrul instituţiei, ci şi dincolo de graniţele ei, încurajând dezvoltarea proiectelor interşcolare, pe diverse arii tematice.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu